Smæk for alle pengene (AM 3.4) |
Post Reply | Page 123 34> |
Author | |
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3164 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 Jul 2010 at 19:29 |
Så, nu skal der bygges højttalere igen - men ikke som før. Jeg kaster mig nu over et 3-vejs PA-lignende projekt - 15" PA (sub) bas, 8" PA mellemtone og 1" compression driver med horn (1" refererer til throat'ens diameter - ikke svingspolens). Målet er et tæmmet ("hifi-agtigt") PA-system, der uddeler seriøse smæk for skillingen.
Edited by USXX - 28 Dec 2015 at 17:15 |
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3164 |
Post Options
Thanks(0)
|
... og der bliver naturligvis ikke brugt MDF (en plade-type med ret ringe lydmæssige egenskaber - men billigt og nemt at arbejde med).
|
|
Busk
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Status: Offline Points: 2097 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spændende.
SB enheder? eller hvad er det for noget du roder med. Og hvad er i dine øjne det bedste træ til højttalere? Busk
|
|
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af. |
|
USXX
Post Options
Thanks(0)
|
15" og 8" er fra SB (men ikke SB Acoustics). Compression driver og horn ligger ikke fast endnu. Birke-finér (og gerne tap-samlet). Det er suverænt meget bedre end MDF (jeg er ked af at sige det, men lydmæssigt er det s'gu noget lort - og hvis jeg træder nogen over tæerne, er det bare ærgerligt).
Edited by USXX - 21 Jul 2010 at 20:08 |
|
USXX
Post Options
Thanks(0)
|
...men jeg har selv flittigt brugt MDF gennem tiden.
|
|
USXX
Post Options
Thanks(0)
|
MDF kan fint bruges i sandwich - og alene til mindre kabinetter. Det duer bare ikke til lidt større flader - selv afstivet lyder det da underligt hult.
|
|
Busk
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Status: Offline Points: 2097 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det gør du ikke, jeg ved du har nogen meget klare holdninger til tingene, og et godt grundlag for at have dem, så derfor lytter man når du taler . Er det nogen nye hemmelige SB enheder ? Busk
|
|
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af. |
|
Boberik
Enthusiast Joined: 11 Dec 2009 Location: Greaa Status: Offline Points: 316 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kan kun give dig ret i at birkefiner fungere meget meget bedre end MDF, og HDF...
Dog skal det så lige siges, at prisen langt fra er den samme.. en birkefiner plade i 22mm. og fuld størrelse kan sagtens komme op og koster 1900,- pr plade... Kan muligvis fåes billigere i silvan og andre steder, meeeen hvis man skal være helt sikker på det er birk hele vejen igennem, så er det, det prisleje. Mange producenter har det med at smide birk i de yderste lag og fyr i de inderste...
|
|
JAV
Excentrisk Joined: 04 Jan 2010 Status: Offline Points: 933 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lyder vildt.
Hvad vil du egentlig drive dem med ?
|
|
USXX
Post Options
Thanks(0)
|
JAV; det kræver ikke så meget, da enhederne har temmelig høj følsomhed - og i øvrigt ligger nominelt på 6-8 ohm. Lige p.t. har jeg en Acurus DIA 100 integreret forstærker i overskud. Den burde fint kunne bruges til en start. Den er lidt til den "mørke" side i toppen, men det passer nok meget godt sammen med compression driveren. Til gengæld har den rigtig god kontrol i bunden (og det blev kun bedre, da jeg smed en større VA trafo i - har også nye RIFA lytter, men de er ikke kommet i endnu). |
|
Post Reply | Page 123 34> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |