![]() |
DIY Aktivt delefilter (AKA DIY MiniDSP) |
Post Reply
|
Page <123 |
| Author | |
daniels
Excentrisk
Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Status: Offline Points: 428 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 Aug 2025 at 14:22 |
|
Det her er nok det tætteste jeg kan komme på et rimeligt billede
|
|
|
|
DannerD3H
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 Aug 2025 at 20:22 |
|
Takker, men enten er der ingen tekst på IC'en eller jeg kan i hvert fald ikke læse den.. øv xD
|
|
![]() |
|
DannerD3H
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 Aug 2025 at 20:28 |
|
Jeg er begyndt at kaste mig lidt ud i nogle målinger. I første omgang på min input buffer til forstærkeren. Synes det ser meget lovende ud. Det stemmer i hvert fald overens med at jeg synes den lyder godt. især sammen med den 3E forstærker! :O ![]() Den lillae er mit lydkort i simple loopback config. Den lyseblå er med min buffer imellem sat til et gain på -6dB. Min buffer dæmper noisefloor med 2dB på trods af det -6dB gain. Så nu er begrænsningen enten lydkortets ADC eller min buffer. Men jeg er meget tilfreds uanset :D Min buffer fjerner lidt 3. og 5. ordens forvræning. Det jo altid godt :) Min buffer tilføre lidt 2. orden. 2. ordens kan jo være meget rart, men egentlig er det lidt træls at det nu er den der sætter begrænsninge.. men igen -104dB(i forhold til at signalet er -6dB) i første forsøg er jeg nu godt tilfreds med :D Edited by DannerD3H - 30 Aug 2025 at 20:29 |
|
![]() |
|
DannerD3H
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 Aug 2025 at 21:06 |
|
Her er tilsvarende måling men hvor jeg ikke sender lyd ud af focusrite. I stedet:
![]() Igen samme måling men denne gang direkte fra min RCA udgang i DSP'en in i lydkortet. Lydkortet er tydeligvis ikke ret god til SE input... ![]() Grøn er rå scarlet i loop back med TS kabel, altså SE signal Hvid er når signalet istedet kommer fra min DSP. Ved ikke helt hvad jeg kan konkludere andet end:
Jeg synes allerede setuppet med min DSP og 3E forstærkeren med min buffer spiller rigtig godt! Så tror på at projektet bliver godt og jeg med tilfredshed kommer til at kunne sælge mine fusion amps :D Edited by DannerD3H - 30 Aug 2025 at 21:10 |
|
![]() |
|
DannerD3H
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 Aug 2025 at 21:13 |
|
Nu bliver næste skridt at få lavet nogle ordentlige DAC's som spytter 4VRMS ud via XLR. Så kan jeg måle ordentligt på dem direkte uden min buffer til at booste og lave det til balanced. For jeg kan gøre det skal jeg også lave en ny strømforsyning dog, da det kræver lidt mere end bare 5v.. Men er så småt begyndt på PSU'en. Og bufferen var jo egentlig et lille forsøg på at lege med opamps til output stage på DAC :P Det går langsomt, men tror sgu det bliver godt til sidst!
Edited by DannerD3H - 30 Aug 2025 at 21:13 |
|
![]() |
|
DannerD3H
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 14 Jan 2026 at 07:22 |
|
Så blev jeg endelig færdig med PSU og en DAC basseret på AK4493SEQ!
Må indrømme jeg blev overrasket over hvor meget mere arbejde der er i DAC's end DSP'en. DSP'en er super simpel i forhold til analog lyd.. ved ikke hvorfor det kom som en overraskelse.. Anyways, PSU'en består af 3 PCB'er for nemmere/billigere at kunne eksperiemntere og holde det hele indenfor 100x100mm PCB'er. Den består af to AC dele som tager 100-240VAC ind, laver 5V always on og +/- 15V. Derefter kommer en seperart analog PSU som tager de +/-15V og laver alt der skal bruges til DAC modulerne: +/- 13V til opamps, 5V til de digitale dele af DAC'sne (isoleret fra de 5V til DSP pg uC), og en 6V analog reference til DAC's isoleret fra alle andre supplies. DAC modulet er basseret på AKM's AK4493 da det er den jeg lige kunne overskue at prøve krafter med i første omgang. Desuden er der mange andre ting der skal være 100% på plads og har meget større indflydelse på lyden end om selve DAC IC'en hedder PCM5102, AK4493 eller AK4499.. Jeg bruger OPA1656 til DAC output filter og OPA1632 til balanced line driver. DAC modulerne kommer fra JLC med ceramiske C0G kondensatore i output stage, men jeg har lavet dem så jeg kan montere WIMA film caps istedet for at sammenligne. Reference supplies laves af LT3042 LDO's: ![]() ![]() Bliver godt nok spændende om de virker i første forsøg :O
|
|
![]() |
|
Roky
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 23 Jan 2026 at 12:32 |
|
Meget spændende hvad der kommer ud af det projekt 😁
|
|
![]() |
|
Post Reply
|
Page <123 |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |