SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed - DIY Aktivt delefilter (AKA DIY MiniDSP)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DIY Aktivt delefilter (AKA DIY MiniDSP)

Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Excentrisk
Excentrisk

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2025 at 14:22
Det her er nok det tætteste jeg kan komme på et rimeligt billede 

DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2025 at 20:22
Takker, men enten er der ingen tekst på IC'en eller jeg kan i hvert fald ikke læse den.. øv xD
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2025 at 20:28
Jeg er begyndt at kaste mig lidt ud i nogle målinger. I første omgang på min input buffer til forstærkeren. 

Synes det ser meget lovende ud. Det stemmer i hvert fald overens med at jeg synes den lyder godt. især sammen med den 3E forstærker! :O

Den lillae er mit lydkort i simple loopback config. 
Den lyseblå er med min buffer imellem sat til et gain på -6dB.

Min buffer dæmper noisefloor med 2dB på trods af det -6dB gain. Så nu er begrænsningen enten lydkortets ADC eller min buffer. Men jeg er meget tilfreds uanset :D
Min buffer fjerner lidt 3. og 5. ordens forvræning. Det jo altid godt :)
Min buffer tilføre lidt 2. orden. 2. ordens kan jo være meget rart, men egentlig er det lidt træls at det nu er den der sætter begrænsninge.. men igen -104dB(i forhold til at signalet er -6dB) i første forsøg er jeg nu godt tilfreds med :D

Edited by DannerD3H - 30 Aug 2025 at 20:29
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2025 at 21:06
Her er tilsvarende måling men hvor jeg ikke sender lyd ud af focusrite. I stedet:
  • Sender jeg lyden ud optisk fra min pc
  • Ind i min DSP som er konfigureret til pass thru med volumen kontrol (sat til fuld volumen)
  • RCA Ud af mine kina PCM5102A DAC's (til 25,- stykket)
  • Ind i min input buffer som laver det om til balanced. Denne gang med gain på +6 for at løfte de 2vRMS SE signal op til 4v udgangsniveau
  • Fra buffer ind i focusrite,

Igen samme måling men denne gang direkte fra min RCA udgang i DSP'en in i lydkortet. Lydkortet er tydeligvis ikke ret god til SE input... 

Grøn er rå scarlet i loop back med TS kabel, altså SE signal
Hvid er når signalet istedet kommer fra min DSP. 

Ved ikke helt hvad jeg kan konkludere andet end:
  • Lydkortet er ikke glad for SE så målingen uden buffern er ubruglig. 
  • Buffern kan trods alt ikke gøre signalet pænere så den første måling her med bufferen imellem vælger jeg at tro på er sådan DSP'en måler.
  • Min DSP hæver støjniveauet 13dB og distortion 22dB. Men mon ikke det er de billige DAC's. Som egentlig stadig gør det ret godt til prisen :O 
  • De +6dB fra bufferen hjælper jo heller ikke på sagen. Noisefloor er i virkeligheden kun hævet 7dB. Distortion er sværre at sige da den ofte stiger ved højere output.. men igen Dac'sne outputter jo deres maks. Så tror "Kun" distortion egetnlig er steget med 16dB. 

Jeg synes allerede setuppet med min DSP og 3E forstærkeren med min buffer spiller rigtig godt!
Så tror på at projektet bliver godt og jeg med tilfredshed kommer til at kunne sælge mine fusion amps :D

Edited by DannerD3H - 30 Aug 2025 at 21:10
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2025 at 21:13
Nu bliver næste skridt at få lavet nogle ordentlige DAC's som spytter 4VRMS ud via XLR. Så kan jeg måle ordentligt på dem direkte uden min buffer til at booste og lave det til balanced. 

For jeg kan gøre det skal jeg også lave en ny strømforsyning dog, da det kræver lidt mere end bare 5v.. 
Men er så småt begyndt på PSU'en. Og bufferen var jo egentlig et lille forsøg på at lege med opamps til output stage på DAC :P 

Det går langsomt, men tror sgu det bliver godt til sidst!

Edited by DannerD3H - 30 Aug 2025 at 21:13
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2026 at 07:22
Så blev jeg endelig færdig med PSU og en DAC basseret på AK4493SEQ!
Må indrømme jeg blev overrasket over hvor meget mere arbejde der er i DAC's end DSP'en. DSP'en er super simpel i forhold til analog lyd.. ved ikke hvorfor det kom som en overraskelse.. 

Anyways, PSU'en består af 3 PCB'er for nemmere/billigere at kunne eksperiemntere og holde det hele indenfor 100x100mm PCB'er. Den består af to AC dele som tager 100-240VAC ind, laver 5V always on og +/- 15V. Derefter kommer en seperart analog PSU som tager de +/-15V og laver alt der skal bruges til DAC modulerne: +/- 13V til opamps, 5V til de digitale dele af DAC'sne (isoleret fra de 5V til DSP pg uC), og en 6V analog reference til DAC's isoleret fra alle andre supplies. 

DAC modulet er basseret på AKM's AK4493 da det er den jeg lige kunne overskue at prøve krafter med i første omgang. Desuden er der mange andre ting der skal være 100% på plads og har meget større indflydelse på lyden end om selve DAC IC'en hedder PCM5102, AK4493 eller AK4499.. 
Jeg bruger OPA1656 til DAC output filter og OPA1632 til balanced line driver. DAC modulerne kommer fra JLC med ceramiske C0G kondensatore i output stage, men jeg har lavet dem så jeg kan montere WIMA film caps istedet for at sammenligne. Reference supplies laves af LT3042 LDO's:

Bliver godt nok spændende om de virker i første forsøg :O 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2026 at 12:32
Meget spændende hvad der kommer ud af det projekt 😁
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.