SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed - DIY Aktivt delefilter (AKA DIY MiniDSP)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DIY Aktivt delefilter (AKA DIY MiniDSP)

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Enthusiast
Enthusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DIY Aktivt delefilter (AKA DIY MiniDSP)
    Posted: 10 Apr 2025 at 21:59

Halløjsa, længe siden jeg har været aktiv herind, men nu har jeg det sidste års tid igen faldt ned i HiFi hullet.. Embarrassed

Jeg har blandt andet arbejdet på et aktivt delefilter baseret på en ADAU1466 DSP fra AnalogDevices. Det er stort set samme DSP som sidder i fusion amps og ældre miniDSP'er). Den her har bare lidt mere hukommelse.

Baggrund
Det hele startede med jeg ville lave en lille "billig" pc højttaler som krævede aktiv filtrering for at opnå det ønskede resultat. Til den brugte jeg nogle produkter fra Wondom. Det virkede som sådan ok, men der var bare for meget støj på når man sad så tæt på. Det endte så også med at brænde af ud af det blå en dag jeg tændte for den.. 

Nu var problemet så bare at jeg havde fået smag for at bruge SigmaStudio og derfor ikke bare kunne købe en minidsp..

Lettere frustreret over kvaliteten af de her Wondom produkter ledte jeg med lys og lygte efter et bedre produkt med adgang til SigmaStudio.. Der er bare ikke rigtig andre der laver produkter som bruger sigmastudio en privatperson kan købe.. 

Så fik jeg den hjerneblødning at jeg da bare kunne lave min egen.. Clap

Rejsen
Jeg begyndte så at læse alt hvad jeg kunne finde om de DSP chips. Datablade, evalboard dokumentation, Diyaudio osv. Jeg så utallige timers youtube videoer omkring PCB design især mht. lyd. Jeg nærstuderede billeder af ældre minidsp'er såvel som de nye flex for at identificere nøglekomponenter. mere læsning.. Jeg har trods alt aldrig lavet et PCB før Confused

Sideløbende byggede jeg også en prototype af det bedste fra Aliexpress. Den bestod af et Wondom adau1701 DSP board (AMP2), PCM5102 DAC's, en random ADC, og en random buck converter. Den performede på ingen måde bedre end den JAB5 jeg brugte først, men det var også mest bare for at se om jeg fattede det hele nogenlunde mht. i2s, sample rates, clockspeeds, magisk røg, og bla. bla..

Jeg har da i processen også set lidt af den magiske røg der ellers helst skulle blive inde i de der sorte lakridser.. men man lære jo bedst af sine fejl Big smile 

Den endte med at virker som den skulle, dog bare stadig med alt for meget støj. Sådan ser den ud:

Status
Efter en masse timer i KiCad og på JLCPCB.com er jeg nu nået hertil:

Prototype V0.2 nu med mit eget PCB med DSP og PSU.

Jeg er næsten færdig med mit eget DAC board baseret på PCM5102 også samt mit eget ADC board baseret på PCM1802.

Indtil videre bruger jeg stadig de samme DAC og ADC'er fra Aliexpress som prototypen V0.1 gjorde.

Mit eget DSP board virker til min store overraskelse i første forsøg med kun små fejl.. Støjniveauet er langt bedre end V0.1. Der er dog stadig noget underligt klikkeri, som jeg dog mistænker den meget billige 12V strømforsyning for at være skyld i. Dog viser det jeg nok skal arbejde mere på mit input filter/kredsløb. 

Planen
Første step herfra er at lave den her prototype V0.2 færdig med mit eget ADC og DAC board også. Evt. en mere robust PSU. Grunden til det er lavet på flere separate PCB'er er til dels at PCB'erne helst ikke skal over 100x100mm mht. pris (når man bruger JLC osv.) men egentlig mest for at jeg kan eksperimentere med forskellige DAC's osv. uden at skulle lave en ny DSP hver gang og omvendt selvfølgelig. 

På sigt er planen at jeg vil lave et mere komprimeret DSP board som kan stackes(raspberry pi hat style) med forskellige DAC og ADC moduler alt efter hvad boardet skal bruges til. Det kunne f.eks. være:

• Plate amp
  • Integreret boombox
  • Forfinet delefilter basseret på V0.2

Eller måske lave specifikke boards der kombinere DSP, ADC og DAC i et PCB skrædersyet til det projekt de skal bruges til.

Jeg drømmer også om at erstatte mine hypex amps med mit eget aktive delefilter og så nogle andre amps (evt. stadig hypex).

Men alt det er for nu uvist. Et skridt af gangen Big smile

Edited by DannerD3H - 10 Apr 2025 at 22:05
Back to Top
bekker View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bekker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2025 at 11:42
Det ser spændende ud,ikke at jeg fatter hat,men spændende tråd mvh
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Apr 2025 at 10:43
Så er version 0.1 af min første DAC ved at være klar. Jeg mangler kun lige de sidste detaljer som at rykke lidt rundt på lidt tekst osv.

Den er baseret på en PCM5102A chip fra TI. Det er ikke verdens mest sofistikerede DAC chip, men en god begynder chip, som skulle kunne komme til at lyde ganske udmærket.
Når først der er styr på det, kan jeg prøve at lege med mere fancy chips som AKM's AK4493S (en my bedre end dem i fusion amps). Men selve chippen er ikke altafgørende for at det lyder godt. implementeringen kan ødelægge alt.. ligesom I altid siger det ikke er nogen kunst at lave en dårlig højttaler med dyre enheder :D
Små skridt af gangen ;)

De kommer til at sidde således i DSP'en (De fire markerede boards er DAC boards):
Det giver 8 kanaler ud. Jeg har plads til i alt 8 af mine moduler i kassen. Det ene modul er dedikeret til Power. Så 7 boards til lyd. Planen er umiddelbart:
  • 4 x DAC's
  • 1 x ADC
  • 1 x SPDIF board (RCA og toslink in. Toslink eller RCA ud)
  • 1 x USB lydinput

Når DAC'en er done er næste skridt som følger:
  • SPDIF board
  • USB board
  • Ny PSU
  • begynder ADC board

Når alt det virker, så kommer runde to med lidt opdateringer
  • Nyt DSP board optimeret til det nuværende design
  • Fancy DAC's
  • Fancy ADC

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2025 at 08:58
mega fedt projekt!!  Clap

Edited by Frost - 30 Apr 2025 at 08:59
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2025 at 10:03
Det er et virkelig krævende projekt du har kastet dig ud i, det er ikke færdig på to weekender. Flot !
God kamp med det :-) 
Jeg glæder mig til at følge med.

Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2025 at 10:22
Haha nej.. Indtil videre har det taget et halvt års tid :D og der er nok et stykke vej endnu :P

Vi må se om jeg kommer i mål eller ej, men det har da været en øjenåbner uanset hvad!
Hvis det her DAC board virker, så tror jeg på det kommer til at blive godt. Hvis jeg stadig har de støjproblemer jeg har med kina modulerne så har jeg i hvert fald et fundamentalt PSU problem jeg skal have løst før jeg kan fortæstte med de sjove ting :)
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maj 2025 at 09:22
Meget spændende læsning. Hold os endelig opdateret med dine erfaringer.

Jeg er voldsomt imponeret over, hvor langt du er nået, når du kun har været i gang et halvt år.
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2025 at 21:17
Nå, jeg besluttede mig for at vente lidt med mine egne DAC's. Jeg tror det bliver lidt halvhjertet uden først at få styr på andre større problemer først.

Så denne måneds budget er gået til et par små opgraderinger af det nuværende setup i form af 4 små PCB'er. De er alle et forsøg på at få styr på strøm forsyningen samt bedre signal integritet. og få testet lidt forskellige komponenter af. Jeg har forsøgt at få så meget ud af et 100x100 PCB som muligt.

Den første opgradering er "hat" til DSP'en så jeg kan bruge små båndkabler istedet for løse ledninger til at forbinde mine kommende moduler til DSP'en. På sigt skal det bare være en del af DSP V2, men det her var en billig måde at teste conceptet af. Udover det har det også en ny MCLK oscillator som via dedikerede clock buffers bliver sendt rundt til alle moduler og DSP istedet for det fusk jeg havde før.

Den næste er et PCB til at montere kina DAC modulerne på. Den ene grund er at jeg kan bruge båndkablerne og have ordentlig GND referencer til hvert signal. Den anden grund er at de 5V der før gik direkte fra min SMPS på DSP'en til DAC'sne nu bliver filtreret kraftigt fra 1kHz og op. Derefter går power igennem en LDO med meget lavt støj niveau og der er en LDO til hvert DAC modul.

Det næste er et tilsvarende PCB til ADC'modulet. Igen, for at få båndkabler på med ordentlig GND reference og et kraftigt filter af de 5V efterfuglt af en lav støj LDO.

Til sidst er det mest spændende nok et forsøg på at erstatte mine billige 220V til dc væg adapter med noget mere fornuftigt og fleksibelt. Jeg har forsøgt at lave et USB-C PD board. Jeg har gjort hvad jeg kunne med den plads jeg havde tilbage på de 100x100 mm så det er først og fremmest bare en test af om jeg kan finde ud af at bruge USB-C PD. Boardet kan konfigureres til enten 5, 9, 12, eller 20V alle ved maks 3A. Så kan jeg bruge en mere fornuftig USB-C PD adater eller endda en power bank for at udelukke alt der hedder GND loops osv mht. test.

Fælles for alle er at jeg også har forsøgt at lave ordentlig stitching igennem alle GND regioner som også skulle hjælpe på støj.
De PCB'er er netop blevet færdig i Kinaland og er smidt på et skiv!

Wish me luck!

Edited by DannerD3H - 12 Maj 2025 at 21:18
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2025 at 21:14
Så kom båden fra kina!

Efter noget værre grisseri med en dremmel og et par times sved på panden i forsøget på at lodde de her små S****** ser det ud til alt virker som det skal!

Sådan ser det hele ud nu. USB-PD, ribbon kabler, ordentlig power delivery til DAC's og ADC, og ordentlig MCLK distribution. Det begynder også at lyde soom noget man kan være bekendt at vise frem :D

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2025 at 08:44
Det ser prof ud.
Flot arbejde! Imponerende, at du er kommet i mål med det.
Den kunne være fin at se på et træf en dag, så vi andre kan se/pille/lære Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.