![]() |
Den (u)nødvendige seriespole ved brug af to basser |
Post Reply
|
| Author | |
Roky
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Den (u)nødvendige seriespole ved brug af to basserPosted: 13 Jul 2025 at 18:06 |
|
I mit seneste projekt har jeg for første gang brugt 2 basser koblet i parallel. Udover mere membranareal, så er min idé med at bruge to basser, at den ene bas placeret ret tæt på gulvet giver en bedre akustisk kobling til rummet end én. Det er emne for en anden tråd.
Mit spørgsmål går på om der er andre som har erfaringer med at tilføje 1. ordens filter enten via en spole eller via 1. elektrisk filter på den nederste bas?
I min forståelse af en 2,5 vejs, så vil man typisk bruge en spole på den nederste bas i området hvor baffelstep indtræffer. Hvis højttaleren spiller perfekt lineært, så lad os sige formlen 115/(baffel i bredde i meter) er sand, hvilket for en baffel på 20 cm i bredden giver baffelstep = 115/0,2= 575 hz. Så skal man bruge en spole der dækker i det område. Baffelstep giver teoretisk et tab på maksimalt -6dB. Min forståelse er så, at den nederste bas ruller af med 6dB opadtil og hjælper den øverste bas (der også skal spille mellemtone) sådan at frekvensgangen i området bliver nogenlunde ret. Der er begrænset beskrivelse af 2,5 vejs systemer eller 3 vejs systemer med to basser..... Første gang jeg selv tilsluttede to basser og spillede fullrange (uden filter) så gik det OK på noget musik og på andet musik var der noget der lød off ift hvis jeg kun spillede på 1 bas. Nogenlunde samtidig blev jeg bedre til VituixCad og derfor har jeg prøvet at simulere hvad der sker. Det vil jeg prøve at vise i næste indlæg. Edited by Roky - 13 Jul 2025 at 18:10 |
|
![]() |
|
Roky
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 13 Jul 2025 at 18:18 |
|
Først er filterdiagrammet:
To basser er koblet i parallel, hvor der på den nederste bas er indsat en spole/6 dB filter. ![]() Først et billede uden filter: ![]() Så et billede med 1. orden ved 400 hz: ![]() Dels kan man se at der er udfasning horisontalt der forsvinder med spolen. Dels kan man se at udstrålingen vertikalt bliver mere jævn OG udstrålingsmønstret bliver mere opadgående. Altså i stedet for at den nederste bas spiller mere ligefrem, så spiller den med en tendens der er mere skrå og opad. Mod lytteposition.
Edited by Roky - 13 Jul 2025 at 18:29 |
|
![]() |
|
Roky
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 13 Jul 2025 at 19:10 |
|
Hypex fusion er 3 vejs. Derfor har jeg valgt at bruge en spole på den nederste bas. Alternativt er en ekstra kanal forstærker til den nederste bas.
Jeg har været i tvivl om spolens værdi på bassen. Med hjælp fra Frost, har jeg simuleret impedanskurven i VituixCad via enclosure tool. Analoge stumper er en ny verden for mig og en luftspole med værdi på 0,5 ohm eller lavere og en værdi over 3 mH den løber hurtigt op i 3-400 kr. pr stk. Jeg har prøvet en transformator-spole med levere værdi i ohm - Den giver højere harmonisk forvrængning end luftspoler.
Mit valg af værdi på spole er i bund og grund valgt ud fra at få fjernet udfasningen og at den nederste bas gerne må spille med. Fra en vinkel kan man sige at når der så kommer delefilter ovenpå, er spolen så stadigvæk hørbar? I mine øre ja. Og det er med 2. ordens elektrisk filter ved 200 hz. Det er ikke dag og nat på alle numre, men det er nok til at jeg har tilføjet spolen. Hvis man har en DSP er det let at prøve det af: Find to basser og sæt den ene oven på den anden. Giv dem samme signal. Tilføj 6dB filter ved 400 hz på den nederste bas. Hvad lyder bedst. Med eller uden filter? Edited by Roky - 13 Jul 2025 at 19:15 |
|
![]() |
|
Jesper_K
Selvbygger
Joined: 05 Jun 2015 Location: Odense Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 Jul 2025 at 14:54 |
|
Hej Roky,
Jeg tror denne artikel beskriver det du er i gang med: https://www.prosoundweb.com/using-all-pass-filters-to-improve-directivity-magnitude-response/ Hvad lyder bedst. Med eller uden filter? Helt klart med (jeg laver det digitalt - Hypex dlcp). Mvh Jesper
|
|
![]() |
|
Roky
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 Jul 2025 at 18:22 |
|
Hej Jesper
Tak for dit input og link. Spændende artikel og ja. Det må det være jeg er stødt på, som bliver beskrevet i artiklen. Jeg faldt over den her sætning fra artiklen: "One difference to remember about all pass filters is that for each order there is 180 degrees of total phase shift. Low pass and high pass filters have only 90 degrees of total phase shift for each order. The importance of this distinction will become clear later. " Nu har jeg ikke selv stor succes med all pass filtre. Umiddelbart synes jeg de giver en urealistisk/kunstig klang. Det kan være det med 90 grader fasedrej pr 6 dB oktav filter kan bruges ift placering og summering af basser/subwoofere. Lad os sige vi har en dual opposed subwoofer eks (Dynaudio 18S) der står op mod væggen. For at den akustisk vil spille med 24 dB afruldning, vil det så kræve et 18 dB filter? Edited by Roky - 20 Jul 2025 at 18:23 |
|
![]() |
|
Jesper_K
Selvbygger
Joined: 05 Jun 2015 Location: Odense Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 22 Jul 2025 at 13:11 |
|
Hej Roky,
Nu har jeg ikke selv stor succes med all pass filtre. Umiddelbart synes jeg de giver en urealistisk/kunstig klang. Jeg bruger all-pass med stor succes. Men det er et værktøj man skal være en smule forsigtig med at bruge. Der er mange 'der ude' der beskriver, at det kan komme til at lyde grimt. Men det er nok Siegfried Linkwitz der beskriver det bedst her(knapt 1/2 vejs nede): https://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm 'If the allpass Q0 is significantly higher, like Q0 = 2.5, then the phase distortion does become audible. In the case of the 100 Hz square-wave a high pitched sound is added. The frequency response, though, is completely flat' Det kan være det med 90 grader fasedrej pr 6 dB oktav filter kan bruges ift placering og summering af basser/subwoofere. Nja man kan da gøre det med 180 graders fasedrej.. https://www.doctorproaudio.com/doctor/cajondesastre/pdfs/Downloaded_from_Doctor_ProAudio_com-SettingUp_cardioid-Joan_La_Roda-DAS_Audio.pdf Jeg har selv lavet cardioid subs, baseret på ovenstående artikel og kraftigt inspireret af Duelund synkron filtre.
Det virker i alt beskedenhed vanvittigt godt. Det er kommet for at blive her omkring ![]() ![]() Mvh Jesper |
|
![]() |
|
Post Reply
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |