![]() |
DCR HYBRID |
Post Reply
|
Page <1234> |
| Author | |
USXX
Pro medlem
Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3317 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 Okt 2025 at 21:59 |
|
Uden at have regnet efter så lyder det meget rigtigt. I øvrigt så kan Speakerbuilder Pro jo regne med flere porte, så man kan bare regne med to porte af den endelige diameter i den indledende simulering fremfor at regne med én port med det dobbelte areal. Der vil dog være en lille forskel i portlængden ved de to metoder svarende til forskellen i endekorrektionen, som er proportional med portdiameteren. Slutteligt skal det bemærkes, at Speakerbuilder Pro tager det indtastede volumen for pålydende - dvs. betragter det som effektivt akustisk volumen. Dermed tages der ikke højde for dæmpematerialets indvirkning, og det vil naturligvis påvirke tuningsfrekvensen en anelse.
Edited by USXX - 20 Okt 2025 at 22:00 |
|
![]() |
|
Blankholm
Enthusiast
Joined: 27 Nov 2017 Location: Aarhus Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 Okt 2025 at 22:06 |
|
Jeg simulerede og verificerede faktisk designet i speakerbuilder pro. Det passede som du beskrev med Volume uden skillepladen og med to porte ø3,5 - 23 cm lang. Det passede spot on
|
|
|
Blankholm
Not everything that can be measured matters and not everything that matters can be measured |
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 Okt 2025 at 22:19 |
|
Du kan godt ende med 21 cm i praksis - afh. af dæmpematerialet (mængde, type og placering). Jeg regner normalt også med lidt større endekorrektion.
Edited by USXX - 20 Okt 2025 at 22:19 |
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Okt 2025 at 11:07 |
|
Her er sammenligning af step-respons for BR og DCR for det system, du sigter efter. Jeg regner med typiske tab og rimelig undertrykkelse af den ekstra resonans. Jeg vil ikke gå mere i detaljer omkring det - det er blot for at give en idé om forskellen. Hvis du højreklikker på billedet og åbner det i en ny fane, bliver det i fuld størrelse.
![]() Edited by USXX - 21 Okt 2025 at 11:08 |
|
![]() |
|
Blankholm
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Okt 2025 at 15:46 |
|
Mange tak for deling af dette! Jeg bygger kabinet og laver målinger på det, som jeg har mulighed for.
Skal nok dele målinger😊
|
|
|
Blankholm
Not everything that can be measured matters and not everything that matters can be measured |
|
![]() |
|
Blankholm
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 Nov 2025 at 21:41 |
|
|
|
|
Blankholm
|
![]() |
|
Blankholm
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 Nov 2025 at 21:51 |
|
Så har jeg samlet testkabinet og startede med port længde på 23cm hvor tuningsfrekvensen lå på 28Hz. Portene blev derefter afkortet med 2 cm og tuning ligger på ca 31 Hz. Desværre kan jeg ikke få (billigt) eksternt lydkort til at virke med målemikrofonen og dermed ingen frekvensrespons, så nu bliver det et prof TC lydkort, men skal lige have Firewire - USB adaptor hjem (er bestilt). Impedans måling fik jeg dog lavet og den er her. Minimum impedans er ca 7,5 ohm:
![]() |
|
|
Blankholm
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 Nov 2025 at 07:33 |
|
|
![]() |
|
Roky
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 02 Dec 2025 at 13:43 |
|
Spændende projekt!
Jeg kan se der bliver delt ud af masser af guldkorn! Er du kommet videre med det?
|
|
![]() |
|
Blankholm
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 02 Dec 2025 at 16:29 |
|
Lidt er der sket siden. FireWire kom ikke til at fungere men jeg fandt en fejl i signalkablet mellem phantom psu og eksternt lydkort. Der er nu lavet målinger der matchede ret godt med simulering og en lineær frekvenskarakteristik. Skal have justeret filteret lidt inden næste måling og så jeg kan dele disse. Skal også lige have mere erfaring med REW. Har tidligere benyttet Holmimpulse.
|
|
|
Blankholm
|
![]() |
|
Post Reply
|
Page <1234> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |