SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed - DCR HYBRID
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DCR HYBRID

Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Enthusiast
Enthusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2025 at 19:41
Hvad er rimelig “ringning” som jo altid vil være der mere eller mindre . Tænker her tidsmæssigt. ?
Blankholm

Not everything that can be measured matters and not everything that matters can be measured
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2025 at 20:34
Du kan fint simulere det som BR og dernæst realisere det som DCR. Der, hvor jeg tror, det kan gå galt, er med dimensionering/beregning af porten(e), så man rent faktisk opnår den simulerede/ønskede tuning. Han skriver det lidt rodet på hjemmesiden, hvorimod det med opdeling af kammeret (2:1) til gengæld er helt klart. Han skriver og gør det sådan set rigtigt nok, men det kan misforstås, så man risikerer at ende med (alt) for høj tuning i forhold til beregnet. Følger man derimod opskriften korrekt, rammer man spot-on (om det så er den afstemning, der lyder bedst, er en anden sag).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2025 at 20:37
Hvilken tuningsfrekvens havde du i din endelige BR-simulering med de 26,3 liter?

Edited by USXX - 16 Okt 2025 at 20:39
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2025 at 23:12
Jeg startede med speakerbuilder pro hvor jeg mener det var Volume på ca 24 liter Max flat hvor simuleringen gav ca 32 hz ved en portlængde på 15 cm ø50. Med resultaterne fra både 3 vejs og 2 vejs DCR vil jeg mene at den port er alt for kort. Derfor øgede jeg Volume for at kunne justere både Volume(mindske) og port (forlænge) for at opnå bedste resultat. Prøvede også med winISD men fik nogenlunde det samme. Det næste jeg vil prøve med er hornresp. 
Blankholm

Not everything that can be measured matters and not everything that matters can be measured
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2025 at 23:18
Korrektion ca 25liter og 19 cm portlængde
Blankholm

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2025 at 08:52
Du er lige netop røget i før omtalte "portfælde". Din valgte afstemning med 32 Hz tuning er såmænd ganske fin. Det er bare slet ikke det, du realiserer i DCR, når du overfører portdimensionen (og det er heller ikke det, du skal ifølge opskriften). En Ø50 mm port i DCR med et samlet volumen på 25 liter skal være ca. 40 cm lang for at give en tuning på 32 Hz. Omvendt vil du med en Ø50 port på 19 cm få en tuning på 43-44 Hz i DCR (igen med et samlet volumen på 25 liter).

Edited by USXX - 17 Okt 2025 at 08:53
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2025 at 09:45
Ok jeg prøver en gang til og følger opskriften. Har du et hint til hvor jeg skal være særlig opmærksom mht portberegn i opskriften. Pft Smile
Blankholm

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2025 at 10:05
Du kan gøre det på to måder. Den første er som i hans opskrift på hjemmesiden, og den anden er mere indlysende og ligetil.

1) Du tager portfrekvensen fra din indledende BR-simulering og ganger den med 0,89 (eller dividerer med den reciprokke værdi, som han gør). Denne reducerede frekvens betragter du nu som portfrekvensen i et isoleret BR-system bestående af én port med den ønskede diameter og et volumen, der er 2/3 af det samlede volumen (dvs. det store volumen i DCR, hvor driveren sidder). Så beregner du portlængden. Det er så denne port, du skal bruge alle tre steder i din DCR.

2) Du simulerer din oprindelige/indledende BR med en port, der har det dobbelte areal af den port, du gerne vil ende ud med i DCR. Det er altså en port, hvis diameter er kv.rod(2) gange større. Den portlængde, du nu får, er direkte den portlængde, dine tre porte (med den lille/ønskede diameter) skal have.

Du ser det nemt ved at betragte det BR-system, du står med, hvis du fjerner skillepladen med den indvendige port fra din DCR. Dette system er/skal være identisk med systemet i din indledende simulering, der ligger til grund for det hele.

Edited by USXX - 17 Okt 2025 at 16:15
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2025 at 12:24
1000 tak for din altid udførlige forklaringer OG ikke mindst din hjælp når der er behov😊 Jeg prøver med dine forslag og ser hvad jeg kan få ud af det. 

Hilsen NJ 
Blankholm

Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Okt 2025 at 16:17
Jeg har nu brugt metode 2 og ved 32hz giver det kabinet Volume på 22-23 liter og med port ø3,5 x 23cm. Det bliver bygget som testkabinet så det kan verificeres om jeg har regnet rigtigtSmile
Blankholm

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.