![]() |
DCR HYBRID |
Post Reply
|
Page 123 4> |
| Author | |
Blankholm
Enthusiast
Joined: 27 Nov 2017 Location: Aarhus Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: DCR HYBRIDPosted: 13 Okt 2025 at 19:52 |
|
Så er det endelig tid til det næste projekt.
Det bliver igen en højttaler med DCR kabinet princippet, som bliver en 2 vejs konstruktion. Bestykningen bliver med: Scan speak dome tweeter D2010/852100 (Fra pakkeleg )Wavecor WF 182 BD 10 Filter: LR 2 orden Højttaleren bygges og drives som passiv, men "hybrid" i den forstand at der integreres forstærker (Master/slave). Dvs en forstærker i hver højttaler. Der tiltænkes "line in" mulighed på Master men primært vil den drives via Bluetooth streaming. Begge metoder er selvfølgelig stereo. Der bliver bygget et kabinet til test af volume, port tuning, impedans måling OG lytte indtryk etc. Den spæde start er delene til test kabinet. Materiale er som det ses krydsfiner, men af ukendt oprindelse, dog ikke birke finer.: ![]() Fortsættelse følger i den takt der nu bliver bygget og hvad tiden tillader ![]() Hilsen Blankholm |
|
|
Blankholm
Not everything that can be measured matters and not everything that matters can be measured |
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3317 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 14 Okt 2025 at 09:09 |
|
Spændende. Pas nu på med portberegningen ;-)
Det, man skal have med sig fra den indledende box-simulering til DCR, er alene volumen og tuningsfrekvens - IKKE dimensionen på den port, man har brugt i beregningen (medmindre man har simuleret med to porte, hvorimellem skillepladen efterfølgende anbringes) - ellers er det, du ender med for høj tuning og er nødt til at reducere portarealerne for at få det til at passe.
|
|
![]() |
|
Blankholm
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 14 Okt 2025 at 17:17 |
|
Hej Ulrik
Ja enig. ;-)Man burde lære af tidligere erfaring så jeg vil denne gang bygge test kabinet og derfra dimensionere det endelige kabinet etc. Den metode benyttede jeg ved 3 vejs DCR og det fungerede. Her blev der ændret på Volume (mellemtone) , bas port tuning, dæmpemateriale etc. /NJ |
|
|
Blankholm
Not everything that can be measured matters and not everything that matters can be measured |
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 Okt 2025 at 07:41 |
|
Det bliver da nogle ret lange porte. Umiddelbart ligner det et samlet volumen omkring 18 liter (beregnet med tilspillede parametre samt 0,4 ohm i serie og 35% porøst fyld) tunet til ca. 32 Hz. Selv hvis du går ned i Ø35 mm porte (svarende én Ø50 mm i den indledende beregning), hvilket absolut er i underkanten, bliver portlængden godt 25 cm. Går du derimod op i Ø50 porte alle steder, bliver længden ca. 52 cm.
|
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 Okt 2025 at 07:44 |
|
...men det er måske en (MTM) 2-vejs med to Wavecor-enheder i parallel?
|
|
![]() |
|
Blankholm
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 Okt 2025 at 21:17 |
|
Det er en "simpel" version med Dome og Bas. Mht volume så er testkabinettet total 28,5 liter og netto 26,3 liter når der kompenseres for port volume hhv driver volume. Deling af volume er 2/3 i driver sektionen og 1/3 i den passive del. Det er samme formel er brugt på de to andre konstruktioner jeg har lavet med DCR. Om der er risiko for port støj vil vise sig men den anden 2 vejs DCR med ø55 var der ikke nogen port støj. Grundende til at jeg har lavet test kabinet er netop at verificere konstruktionen og korrigere hvor det er nødvendig. Der er plads til 27-28 cm port længde som skulle give resonans under 40 hz ifølge de beregninger jeg har kunnet lave. Måske en beregning i Hornresp kan gøres mere præcis men det har jeg ikke fået prøvet endnu.
|
|
|
Blankholm
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 Okt 2025 at 05:19 |
|
Du får ikke portstøj med Ø55 mm porte (det svarer jo til Ø77,8 mm for én port i det samlede volumen). Med en portlængde på 28 cm bliver tuningsfrekvensen 39,5 Hz i det nettovolumen, du angiver (her har jeg ikke medregnet volumenforøgelsen som følge af dæmpematerialet, så tuningen bliver lidt lavere). Det er et forholdsvis stort volumen - tillige kombineret med en ret høj tuningsfrekvens. Har du kigget på pulssvaret?
|
|
![]() |
|
Blankholm
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 Okt 2025 at 17:36 |
|
Nej det har jeg ikke men helt sikkert noget jeg vil gøre. Har læst at step response og andre parametre er bedre i dcr end tilsvarende refleks som forbedrer kontrol. Jeg vil studere det og simulere så godt som muligt. Tak for vigtigt hint!
|
|
|
Blankholm
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 Okt 2025 at 19:17 |
|
Step-responsen afhænger helt og holdent af tuningen, så den kan være både god eller dårlig i såvel BR som DCR. Din indledende afstemning har desværre ret dårlig step-respons med lang ringning og tillige et betydeligt oversving (boost) på frekvensgangen omkring nedre afrulning, så den vil nok være lidt boomy og udifferentieret, inden du får den trimmet. Det er ikke DCR-princippets skyld - det ligger i afstemningen. Potentielt kan man opnå bedre step-respons med BR end i DCR, da DCR har en ekstra resonans, men det kan blive stort set lige så godt. Så kan DCR have andre potentielle fordele, og vi har jo hørt, hvor godt det kan lyde 😀.
Edited by USXX - 16 Okt 2025 at 19:18 |
|
![]() |
|
Blankholm
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 Okt 2025 at 19:38 |
|
Jeg må forsøge at simulere dcr. Jeg har blot simuleret som et refleks kabinet og derfra lavet opdeling som beskrevet på den webside der også ligger til grund for de to tidligere konstruktioner😃. Og igen tak for konstruktiv feedback👍
|
|
|
Blankholm
|
![]() |
|
Post Reply
|
Page 123 4> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |